Online een vliegticket boeken is zo gedaan. Juist omdat het zo makkelijk is en zo snel gaat, is een foutje zo gemaakt. Zo’n fout op een vliegticket laten herstellen door de luchtvaartmaatschappij is soms een stuk lastiger.
Grote verschillen
Een letter in de naam vergeten of de roepnaam opgeven in plaats van de ‘echte’ naam: er kan van alles mis gaan bij het online boeken van een (online) vliegticket. Wie hier pas achter komt nadat de transactie voltooid is, moet zich wenden tot de luchtvaartmaatschappij in kwestie. Hoe die hier vervolgens mij omgaat staat beschreven in de voorwaarden. Wie de voorwaarden van verschillende airliners erbij pakt en vergelijkt, ziet dat er grote verschillen zijn.
Honderden euro’s voor 1 wijziging
Doorgaans kunnen mensen die een vliegticket hebben geboekt bij een grote maatschappij fouten in de namen tot 1 dag voor vertrek kosteloos laten aanpassen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij KLM, Transavia, Air France en Flybe. Soms moet er een paar tientjes voor betaalt worden. Bij TUIFly kost het aanpassen van fouten in de naam 27 euro, om maar een voorbeeld te noemen. Bij Emirates moet je hier 40 euro voor betalen.
Wie boekt bij een budgetmaatschappij, moet rekenen op wisselende bedragen. Bij Easyjet is het wijzigen van 3 letters gratis en begin je met betalen als er 4 letters fout zijn ingevoerd. Voor het corrigeren van de roepnaam moet je altijd 25 euro betalen. Bij Corendon kost het corrigeren van de naam 30 euro.
Best coulant, zeker als we het vergelijken met de 115 euro die Ryanair vraagt voor dezelfde service. Bij het Spaanse Vueling moet 50 euro per ticket worden neergelegd. Stel, je maakt een fout en boekt een retourticket, dan betekent dit dat je sowieso 100 euro kwijt bent. Als je voor meerdere mensen tegelijk boekt en op alle tickets een fout maakt, ben je zo een paar honderd euro verder. De fout staat immers op het tickets voor de heen- en terugreis.
Daarnaast rekent Vueling ook het tariefverschil per ticket. Als je een fout laat corrigeren moet er als het ware een nieuw ticket worden geboekt, waardoor het kan voorkomen dat het ticket op de dag van de wijziging duurder is dan op de dag waarop het originele ticket is gekocht. Het verschil tussen die 2 prijzen betaalt de consument.
Het kan erger
Als je denkt dat dit al erg is, dan vergis je je. Wie een ticket boekt bij Turkish Airlines en een fout in de naam maakt, moet een nieuw ticket boeken. Het laten wijzigen is onmogelijk. Als je met deze maatschappij vliegt en er achter komt dat je een fout hebt gemaakt, kan het dus voorkomen dat je niet meer kunt vliegen, omdat de vlucht is volgeboekt. Je zult dan zelf op zoek moeten naar een alternatief.
Geen regels
Dat klinkt wellicht oneerlijk, maar er is niets illegaals aan deze praktijken. Luchtvaartmaatschappijen hebben de vrijheid om hun eigen regels te maken over het wijzigen van vliegtickets. Ze hoeven zich niet te houden aan Europese regels. Gerard Spierenburg van de Consumentenbond vertelt op 12 augustus in MAX vakantieman over dit onderwerp. Hij weet onder meer te vertellen dat er binnen de Europese Unie wel gepraat wordt over het beëindigen van torenhoge wijzigingskosten, maar voorlopig is er nog niets veranderd.
Tips om fouten op vliegtickets te voorkomen
Daarom is het nog altijd zaak dat je je gegevens goed controleert voordat je online vliegtickets aanschaft, zegt MAX Ombudsman Jeanine Janssen. ” Houd je paspoort altijd bij de hand tijdens het boeken. Vul je naam altijd in zoals deze vermeld staat in het paspoort. Dit voorkomt een hoop ellende, frustratie en gedoe, maar vooral extra hoge kosten.” Toch een foutje gemaakt? Als je dit binnen 24 uur ontdekt en je hebt bij een airliner geboekt die dan (nog) geen hoge wijzigingskosten rekent, kun je dit laten wijzigen. In sommige gevallen kan het annuleren van een ticket en een nieuwe kopen ook een optie zijn. “De wijzigingskosten zijn zoveel hoger dan je goedkope ticket van een paar tientjes”, aldus Janssen.
Wie de fout zelf niet ontdekt en op het punt staat het vliegtuig in te stappen, kan toegang geweigerd worden. Vooraf controleren kan dus nooit kwaad.
MAX vakantieman, maandag 12 augustus 2019, 20.30 uur, NPO 1.
Bron: redactie MAX vakantieman, Consumentenbond, archief. Foto: MAX
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.