Op wegen waar je maximaal 30 kilometer per uur mag rijden, kun je tegenwoordig ook worden geflitst. Voorheen kwam je alleen (flex)flitsers tegen op wegen waar je 50 kilometer per uur of sneller mag rijden, structureel handhaven op een lagere snelheid was niet mogelijk. Nu blijkt uit een proef in Amsterdam dat het ook effect heeft op wegen met een lager snelheidslimiet. Zo kun je straks in heel Nederland ook (flex)flitsers op 30 kilometerwegen tegenkomen.
Waarom waren er eerder geen flitsers op 30 kilometerwegen?
In Amsterdam blijkt na een proef van een half jaar, dat auto’s langzamer zijn gaan rijden sinds (flexibele) flitspalen zijn ingesteld op 30 kilometer per uur. In de hoofdstad mag je sinds een jaar op veel wegen maximaal deze snelheid rijden. De flitsers helpen de automobilisten dus om zich aan de regels te laten houden. Als auto’s hun snelheid minderen, is het risico op ongelukken ook een stuk kleiner. Dat is de reden dat de flitsers nu ook elders in het land worden ingezet.
Naar verwachting zal het aantal verkeersongelukken in Nederland met 20 tot 30 procent afnemen.
Zijn er in Amsterdam minder ongelukken gebeurd sinds de inzet van flitspalen op 30 kilometerwegen?
Alhoewel het risico op ongelukken bij een lagere snelheid kleiner is, is het nog niet duidelijk of het aantal verkeersongelukken ook is afgenomen in Amsterdam. Dit moet nog blijken. Na een half jaar blijkt wel dat de gemiddelde snelheid op de betrokken wegen gedaald is met 5 procent. Op rechte stukken is de snelheid iets meer gedaald, met 10 procent.
Worden er vaste of flexflitsers ingezet op 30 kilometerwegen?
Zowel vaste flitspalen als flexflitsers (flexibele flitspalen) zijn geschikt om in te zetten op wegen met een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur. Beide flitsers zijn in staat om te controleren of auto’s te snel rijden.
Bronnen: ANP, RTL Nieuws. Foto: ANP.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.