Vlucht vertraagd of geannuleerd door een storm? Dit kun je dan doen

06 december 2024
3 Min. leestijd

Sta je met je koffer klaar op het vliegveld, maar vertrekt je vliegtuig niet vanwege een storm? Dat kan de nodige stress opleveren. Het is daarom goed om te weten wat je in dit geval kunt doen en waar je rekening mee moet houden. Wij leggen het voor je uit.

Waarom raken vluchten vertraagd of worden ze geschrapt bij een storm?

Een luchthaven kan uit voorzorg ervoor kiezen om vluchten te schrappen. Natuurlijk is het een teleurstelling als je vlucht later, of zelfs helemaal niet vertrekt, maar het is wel veiliger zo. Niet omdat je gevaar loopt, want piloten zijn goed getraind op een storm. Maar omdat het wel langer kan duren voordat het stijgen of landen lukt. Er zijn soms meerdere pogingen nodig, om dit veilig af te ronden. Daarom moeten er alsnog vluchten worden geannuleerd, of ze raken vertraagd.

Bovendien moeten na het landen sommige zaken extra worden gecontroleerd. Het duurt daarom soms langer, voordat de bagage uit het vliegtuig kan worden gehaald. Deze tijd loopt ook gauw op voor de volgende vlucht.

Naast deze voorzorgsmaatregelen moet een vliegveld zoals Schiphol ruimte overhouden voor uitwijkmogelijkheden. Als de wind te sterk is, kunnen overvliegende vliegtuigen ervoor kiezen om voor de zekerheid hier uit te wijken.

Waar heb ik recht op als mijn vlucht door storm is geannuleerd?

Zoals je nu begrijpt, gaat het schrappen van vluchten niet zomaar. En is het ook niet zo gek dat sommige vluchten vertraagd raken als het stormt. Maar wat moet je doen als je vlucht niet vertrekt?

In dit geval is er sprake van overmacht, niemand kan er wat aan doen als het stormt. Omdat het dus buiten de macht van de luchtvaartmaatschappij om ligt, krijg je geen (volledige) vergoeding voor de gemiste vlucht. Wél heb je recht op een vergoeding van de gevolgschade. Dat kunnen de kosten voor een huurauto zijn, die je pas later op kunt halen door de vertraging. Of een gemiste overnachting op je gehuurde accommodatie. Wij leggen hier uit hoe dit werkt. Ook krijg je meestal de optie om een latere (alternatieve) vlucht te nemen, of kun je je geld terugkrijgen als je niet meer wilt vliegen.

Naast de gevolgschade, heeft de luchtvaartmaatschappij ook een zorgplicht als een vlucht langer dan 2 uur is vertraagd. Hier lees je waar je dan recht op hebt.

Geldt het recht op compensatie voor de gevolgschade voor iedereen?

Helaas geldt het recht op compensatie voor de gevolgschade niet voor iedereen. Dit heeft te maken met het Verdrag van Montreal. Dit is een afspraak tussen leden van de Europese Unie, dat je recht hebt op vergoeding van de gevolgschade als een vlucht niet doorgaat vanwege overmacht. Als je een vlucht hebt geboekt bij een buitenlandse maatschappij (buiten de EU), zijn de regels niet altijd vastgelegd. Dit kan betekenen dat je geen recht hebt op de vergoeding, omdat dit niet is vastgelegd. Overigens kun je wel de compensatie proberen te claimen, hier moet wel een rechter aan te pas komen.

Bronnen: archief MAX vakantieman, Schiphol. Foto: Shutterstock.

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!