Het streekvervoer komt opnieuw stil te liggen. Vakbonden FNV en CMV hebben de 3e staking van 2023 aangekondigd. Waar in Nederland rijden de treinen en bussen wel en niet? En is er ondertussen wel uitzicht op een cao-akkoord tussen de betrokken partijen?
Hoe ziet deze staking eruit?
Op woensdag 22 en vrijdag 24 februari ligt het streekvervoer stil. De stakingen op deze aangekondigde dagen duren 24 uur. Als een bus of trein op dinsdag 21 februari op donderdag 23 februari laat op de avond vertrekt, rijdt deze na middernacht nog wel door. Maar op de stakingsdagen (de woensdag en vrijdag dus) vervallen ook de ritten na 23.00 uur, zelfs als ze na middernacht pas de eindbestemming bereiken. De stadsvervoerders GVB (Amsterdam) en HTM (Den Haag) hebben een andere cao en blijven wel actief tijdens de stakingsdagen. Voor de meeste RET-lijnen (Rotterdam) geldt hetzelfde, maar wees erop bedacht dat er alsnog RET-ritten uit kunnen vallen. NS-treinen blijven in elk geval rijden.
Voor de Blauwnet-trajecten Kampen-Zwolle en Zwolle-Enschede is er nog een extra stakingsdag. Op donderdag 23 februari rijden er ook geen regionale treinen op deze 2 trajecten. Vakbond CNV heeft bovendien alvast 2 extra stakingsdagen gereserveerd. Als er voor die tijd nog geen akkoord ligt, zijn er ook op dinsdag 28 februari en donderdag 2 maart stakingen.
Rijdt jouw bus of trein juist wel?
Het loont om regelmatig je routeplanner te raadplegen, weten we nog van de vorige landelijke staking, eerder in februari 2023. Want sommige bussen en treinen van de regionale vervoerders rijden wél tijdens de staking. Niet alle personeelsleden zijn aangesloten bij de vakbonden. In de regio Breda nemen opgeroepen uitzendkrachten bovendien een aantal buslijnen over van de stakende chauffeurs. Als je dus met de bus, tram, metro en/of regionale trein wil reizen, kijk dan vlak voor vertrek op de routeplanner. Dat geldt ook voor de net geïntroduceerde nachttreinen van Arriva, met de trajecten Maastricht-Schiphol en Groningen-Schiphol.
Is er al zicht op een cao-akkoord?
De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) praat al lange tijd met de vakbonden over een nieuwe cao. Onder het personeel leeft onvrede over de hoge werkdruk, mede door personeelstekorten en een hoog ziekteverzuim. “We merken dat er een grens is bereikt voor chauffeurs”, aldus een FNV-woordvoerder tegenover het ANP. De chauffeurs lijden onder de krappe roosters, waardoor ze nauwelijks kunnen pauzeren. “Een goede loonsverhoging is belangrijk, maar het gaat om veel meer dan alleen dat geld. Zelfs een voorstel voor een iets langere pauze om ’s avonds normaal te kunnen eten is onbespreekbaar. Een pauze van 20 minuten in plaats van 15 minuten – is dat dan al te veel gevraagd?”, voegt CNV-onderhandelaar Evert Jan van de Mheen toe.
Maar de eisen van de vakbonden en de voorstellen van de VWOV zijn voorlopig niet met elkaar te verenigen. De vorige landelijke staking, van 6 tot 10 februari 2023, heeft de betrekkingen tussen beide partijen zeker niet verbeterd. De werkgevers stellen namelijk een loonsverhoging van 8 procent voor en willen het mogelijk maken dat werknemers vanaf hun 63e minder werken, met behoud van het pensioen. Volgens woordvoerder Fred Kagie is dit ‘de grens van het haalbare’. Maar het voorstel verdwijnt van tafel nadat de vakbonden niet akkoord gaan. Na die landelijke staking van 5 achtereenvolgende dagen moeten beide partijen dus opnieuw beginnen.
En nader tot elkaar komen vakbonden en werkgevers niet. FNV zet in op een loonsverhoging van 16,9 procent, CNV op 14 procent in anderhalf jaar, maar de vervoerders houden voet bij stuk. “Dat geld is er niet. Staken betekent niet dat het geld er ineens toch is”, citeert het ANP Kagie. De vakbonden noemen maandag 20 februari 2023 als deadline, maar het wordt al snel duidelijk dat een akkoord op die datum onhaalbaar is. Beide partijen gaan zelfs niet eens met elkaar om tafel. “Vakbonden vinden dat we toch over deze eisen in gesprek moeten gaan, onder dreiging en druk van een al aangekondigde staking. Dat is voor ons geen basis om te praten”, reageert Kagie namens de werkgevers. En dus komt er opnieuw een staking in het streekvervoer en is de kans op een cao-akkoord bepaald niet groter geworden. De vakbonden zijn bereid om ver te gaan en hebben dus al meerdere stakingen afgekondigd. “Geduld is een schone zaak” en “de aanhouder wint”, stelt CNV niet voor niets.
Bronnen: Archief, ANP, OVpro, Algemeen Dagblad, FNV, CMV, BN DeStem, NOS. Foto: Bas Czerwinski/ANP.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.