Elke auto heeft een eigen kenteken. In Nederland zegt het voornamelijk iets over hoe oud een auto is. Maar in het buitenland zijn de nummerborden heel anders opgebouwd.
Kentekens in Nederland
Maar eerst over Nederland. Sinds 1951 hebben we kentekenplaten. Dat begint dan met ND-00-01. Sinds 2019 hebben we de huidige nummerborden, die zien er zo uit: x-999-xx. De laatste tijd zit er voor personenauto’s gemiddeld zo’n 3 tot 5 jaar tussen, voor er een nieuwe serie met combinaties uitgebracht wordt.
Niet alle letters van het alfabet worden gebruikt. Voor personenauto’s zijn de volgende medeklinkers toegestaan: G, H, J, K, L, N, P, R, S, T, X en Z. Vanaf de nieuwe reeks zullen de letters L en T niet meer gebruikt worden. Wanneer dit precies in gebruik wordt genomen, is nog onduidelijk.
Zodra we van auto wisselen, krijgen we in ons land ook een nieuw kenteken. Het is dus niet persoonsgebonden, maar auto gebonden. Er is nog meer af te lezen van een nummerbord, hoe dat zit is te lezen op MAX Vandaag.
Kenteken van andere Europese landen
Elk land in Europa heeft op het kenteken een landcode staan. Dat is Europees vastgelegd. De meeste letters zijn vanzelfsprekend, maar sommige zijn wat lastiger. Wij hebben NL, onze zuiderburen hebben de B en onze oosterburen hebben D. Maar Liechtenstein heeft bijvoorbeeld FL. Dit staat voor Fürstentum Liechtenstein. Ook de lettercombinatie HR zal misschien niet meteen een belletje doen rinkelen, maar dit is voor Kroatië, in het Kroatisch Hrvatska. En waar denk je aan bij de letters MC? Het gaat in dit geval om Monaco. Als laatste: de letters CH. Die staan voor Zwitserland, Confoederatio Helvetica.
Maar hoe zit het met de opbouw van de kentekens van de landen om ons heen? We pikken Duitsland, België en Frankrijk eruit.
Hoe zijn de nummerborden in Duitsland opgebouwd?
In Duitsland geeft het begin van een nummerbord aan waar de auto geregistreerd is. Het gaat dan om het district. Binnen een deelstaat (zeg maar de provincies van Duitsland), kunnen meerdere districten zijn. De kentekens in dit land zijn niet gebonden aan het voertuig, maar persoonsgebonden aan de bestuurder. Wie een andere auto koopt in Duitsland, neemt dus zijn of haar kenteken mee naar de volgende.
De eerste letters van een kentekenplaat staan dus vast. Daarna volgen nog letters en cijfers. In sommige delen van Duitsland mag men zelf kiezen wat hier komt te staan. Zo komt het voor dat Duitsers een kenteken met BIT CH hebben. BIT staat voor het district Eifelkreis Bitburg-Prüm, in de regio van Bitburg. Sommige codes zijn verboden, net zoals we dat in Nederland kennen.
Een uitzondering zijn nog de Hanzesteden. Deze kentekens beginnen met de letter H voor hanze. Normaal heeft de grootste stad die met een bepaalde letter begint, alleen die letter. Zo heeft Berlijn alleen de B. Voor Hamburg zou dus gedacht worden aan de letter H, maar dit is HH. Hansestadt Hamburg. De losse H is voor het kleinere Hannover.
In België kun je een kentekenplaat personaliseren
België kent sinds 2010 de zogeheten Europese kentekenplaat. Het is een witte achtergrond met rode letters. De combinatie bestaat uit letters, cijfers en streepjes. De volgorde hangt af van de periode waarin de nummerplaat is uitgereikt. Bij het kopen van een andere auto, kan gekozen worden het huidige kenteken te behouden of een nieuwe aan te vragen.
Een gepersonaliseerde nummerplaat mag ook bij onze zuiderburen. Hier zijn wel regels aan verbonden. Zo moet een combinatie minstens 1 letter hebben en mag de combinatie niet beledigend of racistisch zijn. Via een website van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer kan gecheckt worden of de gewenste combinatie nog beschikbaar is. Daarna kan een aanvraagformulier ingevuld worden. Als het geaccepteerd wordt, heeft men een eigen kenteken. Hiervoor moet wel 1.000 euro betaald worden, zonder de kosten voor productie en aflevering van de kentekenplaat.
In Frankrijk zijn er nog verschillend nummerborden
In Frankrijk rijden nog auto’s met verschillende kentekenplaten rond. Het is in het verleden gebruikelijk om aan de voorkant een wit nummerbord te hebben en aan de achterkant een gele plaat. Dit is gedaan om in het donker duidelijk de voor- en achterkant van een auto te herkennen. Sinds 2009 heeft Frankrijk nieuwe regels en worden alleen nog de witte nummerplaten gemaakt.
Net zoals in Nederland is het kenteken verbonden aan de auto en wordt het op volgorde toegekend. Frankrijk was er vroeg bij met een systeem voor nummerborden. Sinds 1901 bestaan ze al. In 1950 kwam er een verwijzing naar het departement op de plaat. Later, in 2009, is dit iets aangepast. Waar het departement eerder duidelijk te lezen was, is nu helemaal rechts op de nummerplaat in een blauw vakje een code te zien.
Het is tegenwoordig niet meer verplicht bij verhuizing naar een ander departement om ook de code aan te passen. Maar de meeste Fransen kiezen hier wel voor. Onderweg in de auto kan dus nog steeds het spelletje gespeeld worden om te gokken waar uit Frankrijk de auto vandaan komt.
(Bron: MAX Vandaag, RDW, Kentekenloket, Autorai.nl, GoCar.be, autoverleden.nl, Willem-Wever, Wikipedia. Hoofdfoto: Martin Bergsma/Shutterstock, overige foto’s: Wirestock Creators/Shutterstock, Dutchmen Photography/Shutterstock en pisaphotography/Shutterstock)
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.