In Engeland waarschuwen ingenieurs voor instortingsgevaar bij parkeergarages door de zware accu’s van elektrische auto’s. De accupakketten hebben vaak aanzienlijk meer gewicht dan een ‘normale’ verbrandingsmotor. Hierdoor zijn sommige elektronische voertuigen soms wel 2 keer zo zwaar als hun standaardvariant. Parkeergarages zijn hier helemaal niet op ontworpen, waarschuwt British Parking Association (BPA).
”Catastrofale gevolgen”
Bouwkundig ingenieur en BPA-lid Chris Whapples is bezorgd. “Als een voertuig zwaarder is dan waarvoor de parkeerplaats oorspronkelijk is ontworpen, kunnen de gevolgen catastrofaal zijn. We hebben nog geen incident gehad, maar ik vermoed dat het slechts een kwestie van tijd is’’, zegt hij tegen Daily Mail UK.
Zwaar, zwaarder, zwaarst
De meeste parkeergarages in Engeland zijn gebouwd volgens de richtlijnen uit 1976. Hiermee zijn ze ontworpen om het gewicht te dragen van populaire auto’s uit die tijd, waaronder de Mk3 Ford Cortina dat een gewicht heeft van 1,4 ton. De huidige elektrische auto’s zijn veel zwaarder. Zo weegt het best verkochte Tesla (Model 3) zo’n 2,2 ton met volledige belading. De auto is dan 50 procent zwaarder dan de Cortina.
Risico’s voor infrastructuur
Niet alleen in parkeergarages kunnen onveilige situaties ontstaan, maar ook op bijvoorbeeld bruggen. ‘’Deze risico’s worden niet erkend’’, zegt Whapples. ‘’Wanneer je het gewicht ziet van de voertuigen die uit de fabrieken komen, begin je je af te vragen of de bestaande normen wel toereikend zijn”, voegt hij eraan toe.
Ook SUV’s zijn zwaar
Maar niet alleen elektronische voertuigen zijn ‘te zwaar’. Ook benzine- of dieselauto’s kunnen h zwaar zijn, reageert Ben Nelmes, CEO van New AutoMotive, een adviesbureau voor groen rijden. “De best verkochte auto uit die categorie in het Verenigd Koninkrijk varieert van de Nissan Qashqai tot de VW Golf 8 en de Kia Sportage, die tussen de 1,4 en 1,7 ton wegen.’’
Nieuwe ontwerpaanbevelingen
Institute of Structural Engineers gaat de ontwerpaanbevelingen bijwerken voor ondergrondse parkeergarages. Zo moeten er voorzieningen worden getroffen voor een grotere belastbaarheid en bredere parkeervakken. De vraag is of het dan nog wel betaalbaar is om een parkeergarage te versterken. Volgens Whapples kunnen parkeergarages het best de toegang weigeren voor te zware voertuigen.
Parkeergarages in Nederland
De risico’s op onveilige situaties in Engeland zijn met name bij oudere parkeergarages. Hoe dat in Nederland zit is tot dusver nog niet bekend. Parkeer jij wel eens in een parkeergarage? Op deze manier kun je parkeerkosten besparen. Ook geven wij tips over hoe je je auto makkelijk terug kan vinden als je bent vergeten waar je hem hebt geparkeerd.
Bronnen: British Parking Association, Daily Mail UK, AD. Foto: Shutterstock.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.