Stel je boekt een vakantiehuis, maar daar aangekomen blijkt dit vol ongedierte te zitten. Wat moet je dan doen en waar heb je dan recht op?
Ongedierte in vakantiehuis
In de uitzending van MAX vakantieman op 17 juli 2023 is te zien hoe vakantiegangers een vakantiehuis boeken. Maar eenmaal daar aangekomen, blijken ze niet de enigen die verblijven in het huis. De woning zit namelijk vol kevers. En daar zijn de reizigers niet blij mee. Maar wat kun je dan doen? En waar heb je recht op? MAX Ombudsman Jeanine Janssen geeft antwoord.
Verzamel bewijs van ongedierte
Om je zaak kracht bij te zetten, is het belangrijk dat je bewijs hebt van de situatie. Zorg er dus voor dat je foto’s en filmpjes hebt waarop het gedierte goed te zien is om aan te tonen dat de vakantiewoning niet in de staat is zoals je zou mogen verwachten tijdens het boeken.
Klaag bij de verhuurder
Klaag zodra je bewijs hebt van de situatie meteen bij de verhuurder van de vakantiewoning. Deze moet de kans krijgen om het probleem ter plekke voor je op te lossen. Kijk in de algemene voorwaarden van de partij waar je hebt geboekt hoe je je klacht moet indienen en binnen welke termijn dit moet.
Klaag schriftelijk en telefonisch
Wordt het probleem niet opgelost of krijg je geen contact? Klaag dan nog eens schriftelijk en telefonisch. Zo heb je direct bewijs van je klacht. Stuur de klacht naar alle mogelijke e-mailadressen en probeer verschillende telefoonnummers om alsnog contact op te nemen.
Meld de situatie aan het Europees Consumenten Centrum
Heb je een klacht over ongedierte in een vakantiewoning die wordt aangeboden door een Europees bedrijf of een Europese ondernemer? Dan kun je ook terecht bij het Europees Consumenten Centrum (ECC). Zij kunnen gratis juridisch advies geven en bemiddelen. Levert dit niets op? Dan kun je de klacht tegen betaling voorleggen aan de geschillencommissie, mits het bedrijf hierbij is aangesloten.
Foto: Shutterstock.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.