De (elektrische) fiets heeft het zwaar te verduren in de regen en kou van het najaar en de winter. Dus wat extra aandacht om hem door deze koude maanden heen te loodsen, het kan geen kwaad. Met onderstaande tips is je (elektrische) fiets klaar voor de winter.
Maak de fiets regelmatig schoon
Voor zowel de gewone als de elektrische fiets is het schoonhouden ervan belangrijk. Een fikse regenbui, rijden door de modder, het vallen van de bladeren en het strooiseizoen, de fiets kan er behoorlijk vuil van worden. Neem de moeite om je stalen ros af en toe schoon en droog te maken.
Neem voor het frame een sopje met lauwwarm water en een druppel afwasmiddel. Gebruik geen schurende sponsjes, maar een gewone spons of afwasborstel. Voor lastige plekken kun je zelfs een oude tandenborstel gebruiken. Vergeet na het schoonmaken de fiets vooral niet goed te drogen. Wees bij een elektrische fiets wel voorzichtig met water, vooral bij de accu en display. Maak die onderdelen extra goed droog.
Check de verlichting
Wanneer het in het najaar en de winter weer eerder donker wordt en later licht, is verlichting van groot belang. Doen alle lampen het nog, zowel de lampen vast op de fiets als de losse verlichting die je gebruikt? In dit artikel lees je alles over welke verlichting je verplicht bent om te voeren.
Controleer de banden(spanning)
Dit geldt niet alleen voor auto’s, ook de banden van de fiets moet je regelmatig controleren. De spanning en het profiel zijn van belang. Want met een goed profiel heb je meer grip op het (gladde) wegdek. Pomp ze in de winter niet te hard op, want dan kun je bij gladheid in een bocht makkelijker onderuit gaan. Moet je in de winter, met veel regen en af en toe sneeuw, toch veel de weg op, dan kun je fietswinterbanden overwegen. Deze banden hebben meer en een breder profiel voor extra grip op de weg. Is je band lek? Dan lees je hier hoe je hem kunt plakken.
Denk aan de accu van de elektrische fiets
Koud weer heeft effect op de accu van de elektrische fiets. Neem daarom tijdens de koudere maanden, als dat kan, de accu mee naar binnen. Doe je dat niet, dan kan de accu te koud worden en diep ontladen. Dat betekent kortweg dat de accu onbruikbaar is en je een nieuwe moet kopen. Om dat te voorkomen, is het dus van belang om de accu op een constante temperatuur te houden.
Heb je een losse accu, neem hem dan in de koude maanden mee naar binnen en laad daar verder op. Neem je de fiets ook mee naar het werk, zet hem droog en warm als dat kan. En doe de accu eventueel in een speciale, thermische, hoes, die zorgt dat de accu op een goede temperatuur blijft.
Houd er ook rekening mee dat je met de accu in de koudere maanden minder ver kunt fietsen. Maar blijf wel fietsen, dat is beter voor de conditie van de accu. Hoe je kosten kunt besparen bij het gebruik van je accu, lees je in een eerder artikel.
De remmen en fietsketting
Ook voor de remmen, remkabels en fietsketting kun je voorzorgsmaatregelen nemen. Zit er namelijk vocht in de remkabels, dan kunnen de remmen vast gaan zitten. Dit voel je doordat het remmen minder makkelijk gaat. Ben je zelf handig, dan kun je de remkabel los maken en insmeren met kettingolie en weer terugzetten. Kom je er alleen niet uit, ga dan naar een fietsenmaker. Dat geldt ook voor de kettingkast. Met het koude en natte weer is het ook zeer aan te raden om de ketting af en toe te reinigen en met olie in te smeren.
Bron: Archief, ANWB, MAX Vandaag, Fietsbond. Foto: Shutterstock.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.