Alle gemiste vluchten van maandag 12 september worden door luchthaven Schiphol toegevoegd aan de compensatieregeling die vorige maand werd gemaakt. Dat liet Schiphol vandaag aan MAX Ombudsman Jeanine Jansen weten.
Gisteren ontstonden er opnieuw lange rijen voor de Security op Schiphol, waardoor reizigers uren moesten wachten en een aantal daardoor hun vlucht misten. Ook werden er weer vluchten geschrapt. “Een nieuw dieptepunt na alles wat we de afgelopen maand hebben gezien”, zo beschrijft minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat het.
Al 2800 claims ingediend
De regeling kwam tot stand nadat veel mensen dit voorjaar en zomer als gevolg van lange wachtrijen voor de securitycheck hun vlucht hebben gemist en hierdoor kosten hebben gemaakt. MAX Ombudsman Jeanine Janssen meldde in MAX vakantieman dat ze een proefproces ging starten. Daarna nam Schiphol contact op en kwam een regeling tot stand.
Mensen die hun vakantie in duigen zagen vallen konden de kosten van de vlucht, hotelovernachtingen, excursies en andere bijkomende kosten bij Schiphol indienen. Ook gemiste pakketreizen kwamen voor vergoeding in aanmerking. De compensatieregeling was afgebakend en liep van 23 april ten met 11 augustus. Inmiddels zijn 2800 claims ingediend.
Mogelijk ook andere data toegevoegd aan compensatieregeling
Na de drukte van gisteren liet Schiphol vandaag weten dat ook 12 september wordt toegevoegd aan de regeling. Dat betekent dat ook deze reizigers vergoeding van de kosten kunnen vragen. Er zijn nog een paar andere data waarop het druk was op Schiphol. Schiphol kijkt op dit moment ook naar andere dagen waarop de regeling alsnog van toepassing kan worden verklaard.
Ook vandaag stonden mensen weer tot buiten de vertrekhal van Schiphol. “Op de lange termijn moet er natuurlijk een soort standaard komen waarmee de regeling ingeroepen kan worden. Daar gaan we het later met ze over hebben”, zegt Jeanine Janssen in de uitzending van Tijd voor Max.
Claim indienen bij Schiphol
Consumenten die hun vlucht hebben gemist terwijl ze op tijd aanwezig waren, kunnen hun claim indienen via dit formulier. Mensen waarvan de claim wordt afgewezen kunnen dit ook melden via maxvakantieman@omroepmax.nl. MAX Ombudsman houdt nauw contact met Schiphol over de uitwerking van de regeling. De exacte compensatieregeling is hier te vinden.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.