Nieuwe dienstregeling NS vanaf 15 december 2024: wat verandert er voor jou?

09 december 2024
4 Min. leestijd

De nieuwe dienstregeling op het Nederlandse spoor gaat op 15 december 2024 in. De NS kondigde de aanstaande wijzigingen al in februari van dit jaar aan, maar nu komt het moment dat de wijzigingen ingaan steeds dichterbij. De NS wil treinreizen door de nieuwe dienstregeling aantrekkelijker maken. Wat gaat er concreet veranderen?

Treinreizen moet aantrekkelijker worden

In februari 2024 maakt de NS haar plannen bekend voor de nieuwe dienstregeling van 2025, die in werkelijkheid al op 15 december 2024 ingaat. Bij de aankondiging van de plannen sprak de NS van ‘de grootste verandering in jaren’. Treinreizen moet aantrekkelijker worden doordat verschillende regio’s van Nederland beter met elkaar in verbinding komen te staan. Dit moet niet alleen overdag het geval zijn, maar ook vroeg en laat op de dag.

1600 extra treinen

Er rijden sinds december 2023 al 1800 extra NS-treinen per week. Per december 2024 moeten dat er nog eens 1600 extra worden. Op dit moment rijdt de NS zo’n 3000 tot 3500 ritten per dag. Wouter Koolmees, president-directeur van de NS, geeft bij bekendmaking van de plannen het volgende aan op de website van de NS: “Treinreizigers ondervinden momenteel hinder van minder beschikbaar materieel en personeel, snelheidsbeperkingen en noodzakelijke werkzaamheden. Hoewel deze nieuwe dienstregeling niet alle problemen op het spoor kan rechttrekken, hebben we toch een groot aantal verbeteringen kunnen doorvoeren.”

Werkzaamheden Amsterdam Centraal

De komende jaren vinden er veel werkzaamheden plaats op Amsterdam Centraal. Als gevolg van deze werkzaamheden zijn lang niet altijd alle perronsporen beschikbaar. Om dit drukke station goed bereikbaar te houden komt er in de nieuwe dienstregeling een Airport Sprinter. Dit is een trein die 7 dagen per week tijdens het drukste deel van de dag elke 7,5 minuten tussen Hoofddorp, Schiphol Airport en Amsterdam Centraal rijdt.

Aanpassingen hogesnelheidslijn

Mede vanwege de werkzaamheden op Amsterdam Centraal, rijdt de hogesnelheidslijn tussen Breda, Rotterdam en Schiphol Airport voortaan door naar station Amsterdam Zuid in plaats van Amsterdam Centraal. Een NS-woordvoerder geeft aan dat je als reiziger vanuit Amsterdam Zuid alsnog snel op Amsterdam Centraal kunt komen. Verder rijdt deze hogesnelheidslijn volgend jaar door richting Almere en Lelystad of Hilversum en Amersfoort. Hoewel dit in 2025 nog niet haalbaar is, moet deze trein op termijn ook doorrijden naar Groningen of Leeuwarden.

Rechtstreekse verbinding tussen Groningen en Rotterdam verdwijnt

Waar er nu nog 1 keer per uur een rechtstreekse intercity tussen Groningen en Rotterdam rijdt, zal dit vanaf 15 december niet meer zo zijn. Een woordvoerder van de NS laat weten dat dit te maken heeft met de behoefte die er is. “Elke 5 jaar maken we een nieuwe afweging over welke rechtstreekse verbindingen er moeten zijn. Een begin en eindpunt is uiteindelijk ook maar een logistiek dingetje. Het gaat ook om waar je tussendoor kunt uitstappen en welke overstapmogelijkheden er zijn. Je kunt wel een rechtstreekse verbinding hebben van Groningen naar Rotterdam of van Maastricht naar Amsterdam, maar als blijkt dat de meeste mensen vanuit Groningen vooral naar Zwolle of Utrecht reizen en van Maastricht naar Eindhoven, dan is zo’n rechtstreekse verbinding tussen Groningen en Rotterdam of Maastricht en Amsterdam misschien geen prioriteit.”

Verdere aanpassingen

In de nieuwe dienstregeling verdubbelt het aantal treinen dat dagelijks van Nederland naar Brussel rijdt van 16 naar 32. Er komt tevens een nieuwe, snellere verbinding die voor reizigers die in Amsterdam opstappen en tot Brussel blijven zitten een tijdswinst van 45 minuten moet opleveren. Verder zet de NS in op extra treinen in de spits, avonden en weekenden. Ook vertrekt de eerste trein op verschillende trajecten vroeger en de laatste trein later.

Een NS-woordvoerder geeft desgevraagd aan dat de hoofdlijnen van de nieuwe dienstregeling vaststaan en dat er hooguit nog een verschil van 1 of enkele minuten kan ontstaan in vertrek- of aankomsttijden van specifieke treinen. Ben je benieuwd wat de wijzigingen in jouw provincie zijn? Klik dan op de gewenste provincie om de veranderingen te zien in Drenthe, Flevoland, Friesland, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Brabant, Noord-Holland, Overijssel, Utrecht, Zeeland of Zuid-Holland.

Bronnen: NS, Locov, OV Magazine, RTV Noord. Foto: The Global Guy/Shutterstock

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

  • Margriet
    Margriet

    De NS doet alsof ze een geweldige nieuwe dienstregeling hebben maar het Noorden van het land is weer eens de pineut. Vanaf 15 december moet je vanuit Beilen,Hoogeveen en Meppel altijd overstappen in Zwolle. Geen enkele trein gaat verder. Nu hebben we vanuit Meppel elk uur een rechtstreekse trein naar Rotterdam en een rechtstreekse trein naar Den Haag. Nu laten ze als troost extra treinen naar Zwolle rijden. Ze doen altijd of mensen blij zijn met een verslechtering want klanten van de NS zijn dom die zijn gewoon blij met extra treinen naar Zwolle. Nu hebben we zes treinen per uur naar Zwolle. Er stoppen in de nieuwe regeling twee niet meer en er komen twee bij. Ben ik nu gek? Dat blijven er toch zes? Nou hier is niemand blij hoor!!!! We moeten wel een forse prijs verhoging betalen voor megaveel slechter vervoer. Dit zullen ze in de randstad niet flikken maar die noorderlingen? Daar hebben ze geen boodschap aan,het afvoerputje van het land.

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!