Als je een vakantiehuisje wilt boeken, zie je soms niet op voorhand de prijs die je uiteindelijk moet betalen. Zo kan iets eruitzien als een goede deal, maar ben je met alle extra verplichte kosten bijna dubbel zo duur uit. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft 8 grote aanbieders van vakantiehuizen zoals Center Parcs, Landal en Roompot hierop aangesproken. Zij zullen nu voortaan de prijzen inclusief bijkomende kosten vermelden.
Onduidelijke prijzen
Schoonmaakkosten, bedlinnen en toeristenbelasting kunnen de prijs van een vakantiehuis flink opdrijven. Een goede aanbieding komt dan vaak veel duurder uit dan gedacht. Bovendien zijn de extra kosten vaak moeilijk zichtbaar. Dit komt omdat ze meestal pas verschijnen wanneer er op een zogenaamd i-symbool wordt geklikt. Uit onderzoek van de ACM zelf blijkt dat slechts 15 procent van de mensen dit doet.
Onderzoek ACM
Begin dit jaar startte de ACM een onderzoek naar de manier waarop aanbieders van vakantieparken hun prijzen vermelden. Daarbij werd ook de verwerking van de prijsinformatie bij consumenten onderzocht. Bij alle grote en kleine aanbieders van vakantiehuizen die de waakhond onderzocht, waren aanpassingen aan de manier van vermelden nodig. Zo tonen de parken nu één totaalprijs op basis van het geselecteerde of maximum aantal personen en nachten op hun website.
Kiezen en vergelijken lastig voor de consument
“Consumenten baseren hun keuze vaak op de prijs’’, zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM. ‘’Dan mag het niet gebeuren dat consumenten pas aan het einde van het boekingsproces de totaalprijs te zien krijgen.” Ook geeft hij aan dat deze manier het vergelijken en kiezen voor consumenten bemoeilijkt.
De komende tijd zal de ACM de prijsvermeldingen in de reisbranche in gaten blijven houden.
Eerder maakte MAX vakantieman een item over vakantiehuisoplichters. Die kun je hier terugkijken.
Bronnen: ACM, De Telegraaf. Foto: Shutterstock
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.