Een dicht zwembad, geen animatieprogramma of eerder naar huis moeten? Het zijn een paar factoren die ervoor kunnen zorgen dat je vakantie anders loopt dan gedacht. Vooral tijdens de coronapandemie zijn er veel van dit soort situaties voorgekomen. Maar wat blijkt? Je hebt in sommige gevallen recht op een prijsverlaging.
Alles is dicht
Het overkomt 2 vakantiegangers die via een Duitse reisorganisatie een 14-daagse pakketreis boeken. Hun vakantie naar Gran Canaria valt zwaar tegen. De stranden en zwembaden zijn gesloten, er geldt een avondklok en zelfs het animatieprogramma gaat niet door. Tot overmaat van ramp krijgen de reizigers 5 dagen na aankomst te horen dat ze elk moment het eiland moeten verlaten, vanwege de net ingevoerde coronamaatregelen op het Spaanse eiland.
Prijsverlaging vakantie
Het is duidelijk niet de vakantie die de 2 reizigers beoogden. Daarom eisen ze een prijsverlaging van 70 procent. Omdat de reisorganisator het niet eens is stappen de 2 naar de (Duitse) rechter. Die wijst hen naar het Hof van Justitie voor uitleg van de Europese richtlijn over pakketreizen die sinds juli 2018 voor alles EU-landen geldt.
Wie heeft gelijk?
Volgens deze richtlijn heeft de reiziger recht op een prijsverlaging als een dienst niet conform de overeenkomst is uitgevoerd. Behalve als deze ‘non-conformiteit’ aan de reiziger toe te rekenen is. En het Hof bevestigt dat de prijs moet worden verlaagd volgens de richtlijn. Het feit dat de reisorganisatie er niks aan kan doen weegt namelijk niet mee. Dat risico ligt bij de organisatie zelf.
Beloofd is beloofd
Volgens deze richtlijn moet alles dat wordt beloofd in de overeenkomst, ook worden geleverd. Dus ook de gezellige winkels, strand en zwembad. Maar wanneer er sprake is van ‘non-conformiteit’ of hoe hoog zo’n prijsverlaging moet zijn zegt het Hof niet. Wel noemt het Hof de uitspraak ‘belangrijk voor consumenten’.
De reizigers horen nog welke prijsverlaging past bij de gebreken tijdens hun geboekte vakantie.
Wat kunt u doen?
Verloopt jouw vakantie anders dan beloofd? In alle gevallen moet je ter plekke aantoonbaar klagen. Gaat het bijvoorbeeld over een kamer die niet lijkt op de kamer die je geboekt hebt, dan is het belangrijk dat de reisorganisatie de kans krijgt om het te herstellen terwijl je op vakantie bent. Kom je niet tot een oplossing? Dan dien je bij terugkomst je klacht in. Als je er dan nog niet uit komt, kun je de klacht indienen bij De Geschillencommissie. Die doet dan een uitspraak.
Over wanneer een reis niet voldoet aan de overeenkomst en de hoogte van de prijsverlaging of vergoeding voor ‘gederfd reisgenot’ zijn al verschillende uitspraken gedaan door De Geschillencommissie. Op de website kun je zoeken in eerdere uitspraken.
Bron: AD, ANP. Foto: Shutterstock
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.