Heb je geen pakketreis, maar wel een vlucht en verblijf bij dezelfde site geboekt: bij wie kun je dan terecht als er wat is?

05 augustus 2024
3 Min. leestijd

Stel: je ziet op een boekingssite een mooie accommodatie voor een vakantie en daarbij krijg je een aanbod voor een vlucht naar de bestemming. Dan is er niet meteen sprake van een pakketreis, maar omdat je het allebei op hetzelfde platform boekt kun je wel denken dat je met maar 1 partij te maken hebt. Toch is dat laatste meestal niet zo. En wanneer er problemen zijn is het soms lastig om te achterhalen bij wie je moet zijn voor welk probleem.

Waar moet ik op letten als ik geen pakketreis boek?

Ook al ben je met een pakketreis beter beschermd omdat er 1 organisatie verantwoordelijk is voor alle onderdelen van de reis: soms wil je naar een bestemming waar geen pakketreis van is. Het klinkt dan verstandig om bij 1 organisatie de verschillende onderdelen alsnog samen te stellen. Het is dan alleen officieel geen pakketreis. Dat is vreemd want je hebt alle onderdelen geboekt bij 1 partij, toch?

Helaas is dit niet altijd zo. Sterker nog, meestal worden de onderdelen verzorgd door verschillende partijen. Je kunt zelfs te maken hebben met externe bemiddelaars, waar je op het eerste gezicht niets van meekrijgt. Pas als er wat aan de hand is, kom je er achter dat het niet altijd duidelijk is wie verantwoordelijk is voor welk deel van de reis.

Waar moet ik op letten als ik geen pakketreis boek?

Boek je dus géén pakketreis? Dan is het raadzaam om vooraf al de voorwaarden te controleren. Misschien heeft de boekingssite waar je boekt specifieke voorwaarden over de afhandeling wanneer er zich problemen voordoen. Dan weet je als er wat is bij wie je moet zijn. Helaas heb je als consument weinig rechten als je geen pakketreis hebt geboekt. Mocht je dus je vlucht missen, dan kan het zijn dat de gemaakte kosten van het verblijf (omdat je later aankomt), niet worden vergoed, terwijl je misschien nog wel een vergoeding krijgt voor de gemiste vlucht. Iedere partij oordeelt immers over zijn eigen situatie.

Wat als er problemen zijn, bij wie moet ik dan zijn?

Het is verstandig om alle partijen te benaderen als er iets mis gaat. Is je vlucht geannuleerd en is de situatie urgent? Neem dan contact op met zowel de boekingssite als de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt. Soms krijg je dan te horen dat de je een boeking hebt gemaakt via een externe bemiddelaar. Dit kan dan ook degene zijn bij wie je terecht kunt.

Worden de regels over pakketreizen in te toekomst soepeler?

Als je meerdere onderdelen van een reis boekt bij 1 site heb je dus niet per se een pakketreis. Maar, er wordt wel gewerkt aan een nieuwe Europese wetgeving. Dit zou betekenen dat als je 2 onderdelen van een reis kort na elkaar via hetzelfde platform boekt, hier ook sprake is van een pakketreis.

Bronnen: archief, Anne de Vries, jurist consumentenrecht. Foto: Shutterstock.

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!